Potraviny s testosteronem

Testosteron je steroidní hormon, který produkují varlata. U mužů je tento hormon velmi důležitý hlavně v pubertě, kdy dochází k rozvoji sekundárních pohlavních znaků. Potřebnou hladinu testosteronu je možné zvýšit i za pomocí některých doplňků stravy nebo potravin. Které to jsou? A proč je v těle tento hormon důležitý?

 

Ženy a testosteron

Možná vás překvapí, že testosteron je produkován i ženskými pohlavními orgány, tj. vaječníky. Není to v takové míře jako u mužů, přesto je tento hormon pro ženské tělo velmi důležitý. I když ho má řada žen spojený spíše se vznikem nadměrného ochlupením či pocení, je tomu přeci jenom trochu jinak. Nejvyšších hodnot dosahuje testosteron v období ovulace, i kvůli nadbytku mohou ženy pociťovat menší výkyvy nálad. Hladina testosteronu se pak mění v závislosti na věku.

 

Se zvyšující se hladinou testosteronu dochází k lepší a efektivnější ztrátě tělesného tuku, zvyšuje se sexuální libido a při pravidelné konzumaci dochází ke zvýšení fyzického výkonu. I z tohoto důvodu ho nejčastěji do svého jídelníčku zařazují kulturisti při silovém tréninku.

 

I když je testosteron primárně mužský hormon, neznamená to, že se v ženském těle nenachází. Navzdory tomu, že ženské tělo obsahuje menší podíl tohoto hormonu, kolem 30 roku života dochází k jeho výraznému poklesu. V takovém případě může nastat nerovnováha mezi estrogenem a testosteronem, což přičiní zvýšení tělesného tuku či celkové zpomalení metabolismu. Testosteron však můžeme do těla dodávat i za pomoci potravin, které běžně konzumujeme. Nic neobvyklého nejsou ani doplňky stravy s obsahem testosteronu, které jsou volně prodejné na internetu nebo v lékárnách.

 

Příznivě můžeme ovlivnit hladinu testosteronu konzumací potravin, jako jsou ústřice, listová zelenina, ryby a rybí olej, zázvor nebo granátové jablko.