Prostata velikost

Nejčastěji vznikají s prostatou problémy, když se začne zvětšovat. Zdravý mladý muž má prostatu normální velikosti mezi 7 až 16 g, nejčastěji má prostata velikost 10-11 g (vlašský ořech). V těle je umístěna v těsné blízkosti močového měchýře a močové trubice. O důvodech zvětšování tohoto orgánu se moc neví a tento jev je přičítán normálnímu procesu stárnutí, kdy dochází v těle muže k hormonálním změnám a k nárůstu buněk.

Čekají tyto problémy každého muže?

Není nezbytně nutné, aby měl každý postarší muž tyto problémy. Někdy může jít také o drobné obtíže, které nepředstavují žádná omezení ani nepříjemnosti v životě muže. Zvláštní je, že míra zvětšení prostaty nemusí být úměrná vzniklým obtížím. Znamená to, že muž s méně zvětšenou prostatou může mít mnohem větší obtíže než jiný muž, který má prostatu mnohem větší. Jde o velice individuální záležitost.

Příznaky zvětšené prostaty

Příznaky zvětšené prostaty mohou být ovlivněny i vnějšími vlivy, jako je pobyt v chladném a vlhkém prostředí nebo dlouhotrvající stres či velké fyzické vyčerpání. Na prostatu mají nepříznivý vliv také některé léky (antidepresiva, diuretika nebo léky proti bolesti).

V důsledku zvětšené prostaty většinou dochází k problémům s vyprazdňováním močového měchýře s častým pocitem potřeby močit. Někdy může nastat i problém se zadržováním moči. Při močení je většinou proud moči slabý a muž má trvalý pocit, že měchýř není úplně prázdný. K močení se může přidat i bolest. Velice rušivé je potom opakované noční vstávání, které je příčinou nevyspání, únavy, stresu.

V případě přetrvávajících problémů je na místě návštěva u lékaře. Nemusí jít jen o zvětšenou prostatu. Problém s močením může signalizovat také onemocnění prostatitidou. Kromě nutnosti močení je třeba zpozornět i při bolesti ve varlatech nebo penisu. Chronická prostatitida je doprovázená pálením v podbřišku nebo pálením při močení. Akutní forma je doprovázená horečkou.

Péče o prostatu

Prostatu si lze udržet zdravou stravou bohatou na vitamíny a minerály. Důležité je rovněž dbát o udržení optimální tělesné hmotnosti. Do doporučené stravy patří například:

  • sezamová semínka bohatá na zinek
  • losos štědrý na omega 3 mastné kyseliny
  • tofu s obsahem izoflavonů
  • kapie, brokolice, květák kapusta, a hlavně rajčata s obsahem lykopenu