Úbytek testosteronu

U lidí s nízkou hladinou testosteronu je zvětšená pravděpodobnost výskytu některých nemocí. Jde například o diabetes 2. typu, obezitu, problémy s játry. To samozřejmě souvisí i se špatnou životosprávou, která má na hladinu testosteronu značný vliv. Za normálních okolností hladina tohoto hormonu klesá s věkem, obzvláště po andropauze (mužském přechodu) a ve velmi vysokém věku. K úbytku testosteronu přispívá také radioterapie a chemoterapie.

Hladina testosteronu se stanoví jednoduchým krevním testem a pokud výsledky testu naznačují nízkou hladinu testosteronu, je důležité kontaktovat urologa a problém řešit. Začátek řešení problému by však měl spočívat v nastolení diety a změně životního stylu. Právě to dokáže ovlivnit hodnoty testosteronu. Změna životního stylu zavedením pravidelného cvičení a vyvážené stravy s mikro a makroživinami vede ke ztrátě hmotnosti, k lepší fyzické i psychické kondici a k pomalejšímu úbytku testosteronu u mužů.

Testosteron: co to je a jak to funguje

Testosteron je steroidní hormon produkovaný varlaty u mužů (v menší míře u žen vaječníky a nadledvinkami) Je to hlavní mužský pohlavní hormon, ale v menším množství ho vylučuje i ženské tělo. Testosteron se podílí na řadě fyziologických procesů v těle, včetně:

  • sexuální funkce (touha, erekce atd.)
  • stanovení sekundárních sexuálních charakteristik, jako je hustota vlasů, růst genitálií, snížení tónu hlasu atd.
  • zvýšení svalové hmoty
  • minerální hustota kostí
  • funkčnost imunitního systému

Nejčastější příznaky úbytku testosteronu jsou:

  • snížené libido, erektilní dysfunkce
  • úbytek svalové hmoty
  • neplodnost
  • únava, deprese
  • nespavost
  • ztráta vlasů
  • zvýšené riziko osteoporózy
  • přírůstek hmotnosti

Jak přirozeně zvýšit testosteron

  1.  Tělesný tuk je jedním z hlavních nepřátel testosteronu. Lidé s nadváhou nebo obezitou a s nízkými hodnotami testosteronu by měli omezit zejména:
  • potraviny s vysokým glykemickým indexem, jako jsou rafinované cukry, cukrovinky, sladkosti
  • potraviny, které obsahují nezdravé tuky, konzervanty, barviva
  1. Pravidelné cvičení umožní shodit přebytečná kila, což je základ pro zvýšení hladiny testosteronu, ale zejména přímo a fyziologicky zvyšuje produkci tohoto hormonu. Doporučuje se cvičit minimálně 150 minut fyzické aktivity týdně (300 minut optimální úroveň). Výborné je aerobní cvičení zaměřené na zlepšení srdeční a respirační reakce a anaerobní cvičení na posílení svalstva. Příkladem aerobní fyzické aktivity je běh nebo plavání. Anaerobní cvičení je například posilování vlastní váhou (kliky).
  2. Konzumace vhodných potravinových doplňků potom doplní množství potřebných látek, které čerpá tělo z přirozené stravy.